EISi teade
Eelnõude infosüsteemis (EIS) on algatatud kooskõlastamine.
Eelnõu toimik: SOM/19-1253 - Töötasu alammäära kehtestamine
Kohustuslikud kooskõlastajad: Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium; Haridus- ja Teadusministeerium; Justiitsministeerium; Kultuuriministeerium; Kaitseministeerium; Siseministeerium; Maaeluministeerium; Rahandusministeerium; Keskkonnaministeerium; Välisministeerium
Kooskõlastajad:
Arvamuse andjad:
Kooskõlastamise tähtaeg: 10.12.2019 23:59
Link eelnõu toimiku vaatele: https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/5889a9bb-805a-4b49-84ba-be857080d0f4
Link kooskõlastamise etapile: https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/5889a9bb-805a-4b49-84ba-be857080d0f4?activity=1
Eelnõude infosüsteem (EIS)
http://eelnoud.valitsus.ee/main
Ministeeriumid Meie 08.12.2019 nr 1.2-2/132-1
Eelnõu kooskõlastamine
Sotsiaalministeerium esitab kooskõlastamiseks ja arvamuse avaldamiseks töötasu
alammäära kehtestamise määruse eelnõu ja seletuskirja. Palume Teie seisukohti ühe
tööpäeva jooksul.
Lugupidamisega
(allkirjastatud digitaalselt)
Tanel Kiik
Sotsiaalminister
Lisa:
1. Eelnõu
2. Seletuskiri
Lisaadressaadid:
Eesti Ametiühingute Keskliit
Eesti Linnade ja Valdade Liit
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda
Eesti Tööandjate Keskliit
Teenistujate Ametiliitude Keskorganisatsioon TALO
MTÜ Eesti Personalijuhtimise Ühing PARE
Pirjo Turk 6269 179
[email protected]
Suur-Ameerika 1 / 10122 Tallinn / 626 9301 /
[email protected] / www.sm.ee / registrikood 70001952
EELNÕU
06.12.2019
VABARIIGI VALITSUS
MÄÄRUS
Töötasu alammäära kehtestamine
Määrus kehtestatakse töölepingu seaduse § 29 lõike 5 alusel.
§ 1. Töötasu alammäära kehtestamine
Kehtestada alates 1. jaanuarist 2020. a tunnitasu alammääraks 3,48 eurot ja kuutasu
alammääraks täistööajaga töötamise korral 584 eurot.
§ 2. Määruse kehtetuks tunnistamine
Vabariigi Valitsuse 13. detsembri 2018. a määrus nr 117 „Töötasu alammäära kehtestamine“
tunnistatakse kehtetuks.
§ 3. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. jaanuaril 2020. a.
Jüri Ratas
Peaminister
Tanel Kiik
Sotsiaalminister
Taimar Peterkop
Riigisekretär
Vabariigi Valitsuse määruse „Töötasu alammäära kehtestamine” eelnõu seletuskiri
1. Sissejuhatus
Määrus kehtestatakse töölepingu seaduse (edaspidi TLS) § 29 lõike 5 alusel.
Määruse eelnõu koostamine on ajendatud Eesti Ametiühingute Keskliidu ja Eesti Tööandjate
Keskliidu vahel 25. novembril 2019. a sõlmitud kollektiivlepingust, millega sotsiaalpartnerite
keskorganisatsioonid leppisid kokku töötasu alammäära tõstmises aastal 2020. Kokkuleppega
laiendatakse töötasu alammäära kollektiivlepingu seaduse § 4 lõike 4 tähenduses ning
kehtestatakse alammäär kohustuslikuna kõigile Eesti Vabariigis tegutsevatele tööandjatele ja
töötajatele. Laiendatud tingimused on avaldatud väljaandes Ametlikud Teadaanded.
TLS § 29 lõige 5 sätestab volitusnormi, mille kohaselt Vabariigi Valitsus kehtestab määrusega
kindlale ajaühikule vastava töötasu alammäära. Käesoleva eelnõuga kehtestab Vabariigi
Valitsus töötasu alammääraks sotsiaalpartnerite keskorganisatsioonide vahel kokkulepitud
alammäära.
Eelnõu ja seletuskirja valmistasid ette Sotsiaalministeeriumi töö- ja pensionipoliitika osakonna
nõunik Pirjo Turk (
[email protected]; tel 626 9279) ja töösuhete poliitika juht Mariliis Proos
(
[email protected]; tel 626 9255). Eelnõu mõjuhinnangu on koostatud koostöös
Rahandusministeeriumiga. Juriidilise ekspertiisi eelnõule tegi Sotsiaalministeeriumi
õigusosakonna õigusnõunik Ethel Bubõr (
[email protected]; tel 626 9218).
2. Eelnõu sisu ja võrdlev analüüs
Paragrahviga 1 kehtestatakse töötasu alammäär alates 1. jaanuarist 2020. a. Välja kujunenud
tava kohaselt lepivad üleriigilises töötasu alammääras kokku sotsiaalpartnerid. Eesti
Ametiühingute Keskliidul ja Eesti Tööandjate Keskliidul on õigus kollektiivlepingu seaduse § 4
lõike 4 alusel omavahel sõlmitud kollektiivlepingut poolte kokkuleppel laiendada töötasu
tingimuste osas.
Kooskõlas sotsiaalpartnerite kokkuleppega kehtestab määrus 2020. aasta 1. jaanuarist
tunnitasu alammääraks 3,48 eurot ja kuutasu alammääraks täistööajaga töötamise korral 584
eurot.
Paragrahviga 2 tunnistatakse alates 1. jaanuarist 2020. a kehtetuks seni kehtiv töötasu
alammäärade määrus - Vabariigi Valitsuse 13. detsembri 2018. a määrus nr 117 „Töötasu
alammäära kehtestamine“ (RT I, 18.12.2018, 7).
Paragrahv 3 sätestab eelnõu jõustumise 1. jaanuaril 2020. a.
3. Eelnõu vastavus Euroopa Liidu õigusele
Eelnõul puudub otsene puutumus Euroopa Liidu õigusega.
4. Määruse mõjud
Määrus näeb ette suurema töötasu alammäära võrreldes kehtiva regulatsiooniga. Kehtiva
määruse järgi on töötasu alammääraks tunnis 3,21 eurot ja töötasu alammääraks täistööajaga
töötamise korral kuus 540 eurot.
Töötasu alammäära tõus tähendab alammääraga seotud töötasude ja palga tõusu era- ning
avalikus sektoris. Samuti suurenevad töötasu alammääraga seotud hüvitiste summad (näiteks
vanemahüvitis, lapsepuhkuse tasu, jm). Alammäära tõus aitab kaasa vähekindlustatud isikute
toimetuleku paranemisele.
Maksu- ja Tolliameti andmetel oli 2019. aastal ühes kuus keskmiselt 20 500 täisajaga tööle
märgitud töötajat, kes teenisid töötasu alammäära (540 eurot), moodustades 4,3% kõigist
töötasu saanud töötajatest.1 Sellele lisaks teenis ühes kuus keskmiselt 13 200 täisajaga tööle
märgitud töötajat töötasu 541-583 eurot (2,8% töötajatest). Jaanuarist kuni oktoobrini
deklareeriti kokku vähemalt ühel kuul töötasu alammäära ulatuses töötasu 38 200 unikaalsel
isikul (kellest mehi 21 100 ja naisi 17 100) ning 541-583 eurot 63 900 isikul (kellest mehi 27
700 ja naisi 36 200).2 Seega võib öelda, et jaanuarist kuni oktoobrini 2019. a. deklareeriti
vähemalt ühel kuul töötasu vahemikus 540-583 eurot 102 100 isikul, kellest 48% olid mehed
ja 52% olid naised. Seetõttu võib eeldada, et töötasu alammäära tõusul võib olla väike, kuid
siiski positiivne mõju ka soolise palgalõhe vähenemisele.
Töötasu alammäära tõus 540 eurolt 584 eurole toob Rahandusministeeriumi hinnangul
riigieelarvesse võrreldes 2019. aastaga täiendavat maksutulu 13,7 miljonit eurot. Suureneb
sotsiaalmaksu, töötuskindlustusmakse, füüsilise isiku tulumaksu ning tarbimisse mineva
netopalga tõusu mõjul käibemaksu ja aktsiiside laekumine. Riigieelarve maksutulude
prognoosis on juba arvestatud töötasu alammäära tõusuga läbi keskmise palga prognoosi.
Riigi- ja kohalike omavalitsusasutuste tööjõukulud suurenevad võrreldes 2019. aastaga
Rahandusministeeriumi hinnangul 3,2 miljoni euro võrra. Riigieelarvelistele asutustele
tööjõukuludeks riigieelarvest täiendavaid vahendeid ei eraldata ning kokkuleppeliselt kaetakse
alammäära tõus palgafondi siseselt.
Arvestades prognoositavat maksutulu ning riigi- ja kohalike omavalitsusasutuste tööjõukulude
suurenemist, sotsiaalmaksu ravikindlustuse ja kohalikele omavalitsustele eraldatava füüsilise
isiku tulumaksu ning II pensionisamba maksete neutraalset mõju valitsussektori positsioonile,
on töötasu alammäära tõusul positiivne mõju valitsussektori eelarvepositsioonile võrreldes
2019. aastaga kokku 5,5 miljoni euro ulatuses.
Töötasu alammäära tõus toob kaasa töötasu alammääraga seotud hüvitiste suurenemise.
Suurenevad näiteks vanemahüvitis, lapsepuhkuse tasu ja hoolduspuhkuse tasu. Kuivõrd
2020. aasta riigieelarves on arvestatud töötasu alammäära tõusuga 578 euroni, toob töötasu
alammäära tõus 584 eurole kaasa vanemahüvitise kulu, lapsepuhkuse ja hoolduspuhkuse
tasu kulu tõusu, lisaks 2020. aasta riigieelarvesse arvestatule, kokku 357 218 euro ulatuses.
Määrus võib kaasa tuua ka kohalike omavalitsuste makstavate toetuste ning hüvitiste tõusu,
kuid ka näiteks lasteaiatasude tõusu, kui kohalik omavalitsus on need sidunud töötasu
alammääraga. Määruse mõju ei ole antud juhul võimalik täpselt hinnata. Lähtuvalt kohaliku
1 Deklareerimise kuud veebruar kuni oktoober 2019. Töötasu all on arvestatud rahalist tasu, mida makstakse
töötajale või ametnikule, sealhulgas palk, lisatasu, juurdemakse, puhkusetasu, stipendium, toetus ja pension,
mida makstakse seoses töö- või teenistussuhtega.
2
Vähemalt ühel kuul 541-583 eurot töötasu saanute hulgas on ka neid, kes näiteks poole kuu pealt alustasid tööd
ehk tegemist ei ole nende täiskuu töötasuga.
2
omavalitsuse autonoomia põhimõttest on kohalikud omavalitsused oma tegevuses iseseisvad
ning nende pakutavate hüvitiste ning toetuste maht on erinev.
5. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. jaanuaril 2020. a ehk samaaegselt Eesti Ametiühingute Keskliidu ja Eesti
Tööandjate Keskliidu vahelise laiendatud kollektiivlepinguga kokkulepitud 2020. aasta töötasu
alammäära tõusuga.
6. Eelnõu kooskõlastamine, huvirühmade kaasamine ja avalik konsultatsioon
Eelnõu esitatakse kooskõlastamiseks ministeeriumidele ja arvamuse avaldamiseks Eesti
Ametiühingute Keskliidule, Teenistujate Ametiliitude Keskorganisatsioonile TALO, Eesti
Tööandjate Keskliidule, Eesti Kaubandus-Tööstuskojale, Eesti Personalitöö Arendamise
Ühingule PARE ning Eesti Linnade ja Valdade Liidule.
3