Ministeeriumid Meie 21.11.2018 nr 1.2-2/119-1
Eelnõu kooskõlastamine
Edastame kooskõlastamiseks ja arvamuse avaldamiseks Vabariigi Valitsuse määruse
„Töötasu alammäära kehtestamine“ eelnõu. Eelnõu on leitav eelnõude infosüsteemis.
Palume saata eelnõu kohta arvamus 7 tööpäeva jooksul.
Lugupidamisega
(allkirjastatud digitaalselt)
Riina Sikkut
Tervise- ja tööminister
Lisa:
1. Eelnõu
2. Seletuskiri
Lisaadressaadid:
MTÜ Eesti Personalijuhtimise Ühing PARE
Teenistujate Ametiliitude Keskorganisatsioon TALO
Eesti Kaubandus-Tööstuskoda
Eesti Ametiühingute Keskliit
Eesti Linnade ja Valdade Liit
Eesti Tööandjate Keskliit
Kreet Kurvits 626 9199
[email protected]
Suur-Ameerika 1 / 10122 Tallinn / 626 9301 /
[email protected] / www.sm.ee / registrikood 70001952
EELNÕU
14.11.2018
VABARIIGI VALITSUS
MÄÄRUS
Töötasu alammäära kehtestamine
Määrus kehtestatakse töölepingu seaduse § 29 lõike 5 alusel.
§ 1. Töötasu alammäära kehtestamine
Kehtestada alates 1. jaanuarist 2019. a tunnitasu alammääraks 3,21 eurot ja kuutasu
alammääraks täistööajaga töötamise korral 540 eurot.
§ 2. Rakendussätted
(1) Vabariigi Valitsuse 21. detsembri 2017. a määrus nr 189 „Töötasu alammäära
kehtestamine“ tunnistatakse kehtetuks.
(2) Määrus jõustub 1. jaanuaril 2019. a.
Jüri Ratas
Peaminister
Riina Sikkut
Tervise- ja tööminister
Heiki Loot
Riigisekretär
Vabariigi Valitsuse määruse „Töötasu alammäära kehtestamine” eelnõu seletuskiri
1. Sissejuhatus
Määrus kehtestatakse töölepingu seaduse (edaspidi TLS) § 29 lõike 5 alusel.
Määruse eelnõu koostamine on ajendatud Eesti Ametiühingute Keskliidu ja Eesti Tööandjate
Keskliidu vahel 28. septembril 2018. a sõlmitud kollektiivlepingust, millega sotsiaalpartnerite
keskorganisatsioonid leppisid kokku töötasu alammäära tõstmises aastal 2019.
Kokkuleppega laiendatakse töötasu alammäära kollektiivlepingu seaduse § 4 lõike 4
tähenduses ning kehtestatakse alammäär kohustuslikuna kõigile Eesti Vabariigis
tegutsevatele tööandjatele ja töötajatele. Laiendatud tingimused on avaldatud väljaandes
Ametlikud Teadaanded.
TLS § 29 lõige 5 sätestab volitusnormi, mille kohaselt Vabariigi Valitsus kehtestab
määrusega kindlale ajaühikule vastava töötasu alammäära. Käesoleva eelnõuga kehtestab
Vabariigi Valitsus töötasu alammääraks sotsiaalpartnerite keskorganisatsioonide vahel
kokkulepitud alammäära.
Eelnõu ja seletuskirja valmistasid ette Sotsiaalministeeriumi tööelu arengu osakonna nõunik
Kreet Kurvits (
[email protected]; tel 626 9199) ja töösuhete poliitika juht Mariliis Proos
(
[email protected]; tel 626 9255). Eelnõu mõjudele on hinnangu andnud
Rahandusministeerium. Juriidilise ekspertiisi eelnõule tegi Sotsiaalministeeriumi
õigusosakonna õigusnõunik Ethel Bubõr (
[email protected]; tel 626 9218).
2. Eelnõu sisu ja võrdlev analüüs
Paragrahviga 1 kehtestatakse töötasu alammäär alates 1. jaanuarist 2019. a. Välja
kujunenud tava kohaselt lepivad üleriigilises töötasu alammääras kokku sotsiaalpartnerid.
Eesti Ametiühingute Keskliidul ja Eesti Tööandjate Keskliidul on õigus kollektiivlepingu
seaduse § 4 lõike 4 alusel omavahel sõlmitud kollektiivlepingut poolte kokkuleppel laiendada
töötasu tingimuste osas.
Kooskõlas sotsiaalpartnerite kokkuleppega kehtestab määrus 2019. aasta 1. jaanuarist
tunnitasu alammääraks 3,21 eurot ja kuutasu alammääraks täistööajaga töötamise korral
540 eurot.
Paragrahvis 2 on toodud rakendussätted. Lõikega 1 tunnistatakse alates 1. jaanuarist 2019.
a kehtetuks seni kehtiv töötasu alammäärade määrus - Vabariigi Valitsuse 21. detsembri
2017. a määrus nr 189 „Töötasu alammäära kehtestamine“ (RT I, 23.12.2017, 49).
Lõige 2 sätestab eelnõu jõustumise 1. jaanuaril 2019. a.
3. Eelnõu vastavus Euroopa Liidu õigusele
Eelnõul puudub otsene puutumus Euroopa Liidu õigusega.
4. Määruse mõjud
Määrus näeb ette suurema töötasu alammäära võrreldes kehtiva regulatsiooniga. Kehtiva
määruse järgi on töötasu alammääraks tunnis 2,97 eurot ja töötasu alammääraks
täistööajaga töötamise korral kuus 500 eurot.
Töötasu alammäära tõus tähendab alammääraga seotud töötasude ja palga tõusu era- ning
avalikus sektoris. Samuti suurenevad töötasu alammääraga seotud hüvitiste summad
(näiteks vanemahüvitis). Alammäära tõus aitab kaasa vähekindlustatud isikute toimetuleku
paranemisele.
Maksu- ja Tolliameti andmetel oli 2018. aastal ühes kuus keskmiselt 25 500 täisajaga tööle
märgitud töötajat, kes teenisid töötasu alammäära (500 eurot), moodustades 5,3% kõigist
töötasu saanud töötajatest1. Sellele lisaks teenis ühes kuus keskmiselt 15 700 täisajaga tööle
märgitud töötajat töötasu 501-539 eurot (3,3% töötajatest). Jaanuarist kuni augustini kokku
deklareeriti vähemalt ühel kuul töötasu alammäära ulatuses töötasu 44 900 unikaalsel isikul
ning 501-539 eurot 59 200 isikul2.
Alates 1. jaanuarist 2018. a on isikutel, kelle aastatulu on kuni 14 400 eurot, maksuvaba tulu
6000 eurot aastas ehk 500 eurot kuus. Töötasu alammäära tõstmine 540 eurole 2019. aastal
suurendab tulumaksu laekumist erinevalt 2018. aastast, mil maksuvaba tulu ja töötasu
alammäär olid võrdsed.
Töötasu alammäära tõus 500 eurolt 540 eurole toob Rahandusministeeriumi hinnangul
riigieelarvesse täiendavat maksutulu 14,5 miljonit eurot. Suurenevad sotsiaalmaks,
töötuskindlustusmakse, tulumaks ning tarbimisse mineva netopalga tõusu mõjul käibemaks
ja aktsiisid. Riigieelarve maksutulude prognoosis on juba arvestatud töötasu alammäära
tõusuga läbi keskmise palga prognoosi.
Riigi- ja kohalike omavalitsusasutuste tööjõukulud suurenevad Rahandusministeeriumi
hinnangul 3,3 miljoni euro võrra. Riigieelarvelistele asutustele tööjõukuludeks riigieelarvest
täiendavaid vahendeid ei eraldata ning kokkuleppeliselt kaetakse alammäära tõus palgafondi
siseselt.
Arvestades prognoositavat maksutulu ning riigi- ja kohalike omavalitsusasutuste
tööjõukulude suurenemist, sotsiaalmaksu ravikindlustuse ja kohalikele omavalitsustele
eraldatava füüsilise isiku tulumaksu ning II pensionisamba maksete neutraalset mõju
valitsussektori positsioonile, on töötasu alammäära tõusul positiivne mõju valitsussektori
eelarvepositsioonile kokku 5,8 miljoni euro ulatuses.
Töötasu alammäära tõus toob kaasa töötasu alammääraga seotud hüvitiste suurenemise.
Suurenevad näiteks vanemahüvitis, lapsepuhkuse tasu ja hoolduspuhkuse tasu. Kuivõrd
2019. aasta riigieelarves on arvestatud töötasu alammäära tõusuga 530 euroni, toob töötasu
alammäära tõus 540 eurole kaasa vanemahüvitise kulu ja lapsepuhkuse tasu kulu tõusu,
lisaks 2019. aasta riigieelarvesse arvestatule, kokku 424 590 euro ulatuses. Hoolduspuhkuse
osas on lisanduv kulu 2019. aastal umbes 14 000 eurot3.
Määrus võib kaasa tuua ka kohalike omavalitsuste makstavate toetuste ning hüvitiste tõusu,
kuid ka näiteks lasteaiatasude tõusu, kui kohalik omavalitsus on need sidunud töötasu
1 Deklareerimise kuud veebruar kuni august 2018. Töötasu all on arvestatud rahalist tasu, mida makstakse
töötajale või ametnikule, sealhulgas palk, lisatasu, juurdemakse, puhkusetasu, stipendium, toetus ja pension,
mida makstakse seoses töö- või teenistussuhtega.
2 Vähemalt ühel kuul 500-539 eurot töötasu saanute hulgas on ka neid, kes näiteks poole kuu pealt alustasid tööd
ehk tegemist ei ole nende täiskuu töötasuga.
3 Hoolduspuhkuse õiguse kehtestav töölepingu seaduse muudatus jõustus 1.juulist 2018 - seega puudub
kasutajate osas veel statistika.
2
alammääraga. Määruse mõju ei ole antud juhul võimalik täpselt hinnata. Lähtuvalt kohaliku
omavalitsuse autonoomia põhimõttest on kohalikud omavalitsused oma tegevuses
iseseisvad ning nende pakutavate hüvitiste ning toetuste maht on erinev.
5. Määruse jõustumine
Määrus jõustub 1. jaanuaril 2019. a ehk samaaegselt Eesti Ametiühingute Keskliidu ja Eesti
Tööandjate Keskliidu vahelise laiendatud kollektiivlepinguga kokkulepitud 2019. aasta
töötasu alammäära tõusuga.
6. Eelnõu kooskõlastamine, huvirühmade kaasamine ja avalik konsultatsioon
Eelnõu esitatakse kooskõlastamiseks ministeeriumidele ja arvamuse avaldamiseks Eesti
Ametiühingute Keskliidule, Teenistujate Ametiliitude Keskorganisatsioonile TALO, Eesti
Tööandjate Keskliidule, Eesti Kaubandus-Tööstuskojale, Eesti Personalitöö Arendamise
Ühingule PARE, Eesti Linnade ja Valdade Liidule.
3
EISi teade
Eelnõude infosüsteemis (EIS) on algatatud kooskõlastamine.
Eelnõu toimik: SOM/18-1200 - Töötasu alammäära kehtestamine
Kohustuslikud kooskõlastajad: Kaitseministeerium; Haridus- ja Teadusministeerium; Rahandusministeerium; Justiitsministeerium; Maaeluministeerium; Kultuuriministeerium; Siseministeerium; Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium; Keskkonnaministeerium; Välisministeerium
Kooskõlastajad:
Arvamuse andjad:
Kooskõlastamise tähtaeg: 30.11.2018 23:59
Link eelnõu toimiku vaatele: https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/f04d3218-fd4b-4706-bc29-3f063343d84f
Link kooskõlastamise etapile: https://eelnoud.valitsus.ee/main/mount/docList/f04d3218-fd4b-4706-bc29-3f063343d84f?activity=1
Eelnõude infosüsteem (EIS)
http://eelnoud.valitsus.ee/main